tirsdag den 14. juni 2011

En SAND-fantastisk oplevelse...

- lige der midt i det hele.
 I det vestjyske læs: Søndervig - inviteret af et par venner til sommerhus!
Da jeg kørte forbi stedet - spærrede jeg øjnene op - troede det var noget de havde lavet i ler - men nææ nej, det er lavet i SAND.

Okay, Jeannie og jeg blev hurtig enige om, at det måtte der kigges nærmere på...

Og jeg skal da lige love for, jeg blev overrasket - i den grad!

Helt ærlig - HALLO - det er lavet i SAND !!!

Det er fuldstændig sindsygt - detaljer, detaljer og atter detaljer i SAND!!!




Nå ja, så stod vi der og var noget nysgerrig på det hele...
Hvad nu hvis det regner og spørgsmålene stod pludselig i kø!
Bag os stod denne herre ...
(vi troede det var endnu en turist - måske overnikøbet en tysker)
*grin*
Han stod sådan lidt og blandede sig...og da han endelig fik vores opmærksomhed, skal jeg da lige love for, at vi fik endnu en overraskelse...
Han var nemlig "bossen" og sikke han kunne fortælle.
Ham og ex-konen havde i gamle dage firmaet Algrema, hvor dukken Pusle og tøjet dertil blev fremstillet - HALLO - Pusles FAR (sådan én havde jeg nemlig) :0)
Så købte de Tekno legetøj og tabte 12 millioner...Ak ja!
Han fortsatte frejdigt, så blev de skilt og han købte et ridecenter ved Blokhus med 6 rideheste og da han langt senere besluttede at sælge herligheden - havde han ikke mindre end 68 rideheste! Jow jow, man fik rigtig fornemmelsen af, at han var en RIGTIG forretningsmand af den gode gammeldaws jyske slags - det er ikke så ringe enddag!
Nu boede han det meste af tiden i Spanien - men var altid i Danmark, når Sandskulpturfestivallen blev skudt i gang!
Den er han også ophavsmand til - startende med en lille skulptur på Blokhus torv i gl. dage og nu var det en verdensbegivenhed i stor stil med over 100.000 besøgende.
Det spændende er, at han får de bedste skulptører fløjet ind fra hele verden - i år 28 af slagsen - de arbejder i 10 dage - får 2200 Euro, fri kost og logi + flyrejse - voila og vi andre har noget helt fantastisk at se på.
Nåå ja, som en rigtig jyde fik vi da oss lige prisen på sådan et arrangement
sølle kr. 1.950.000,-
- et greb i lomme på den vestjyde, er jeg sikker på!
Jeg elsker når folk gider fortælle...og han var villig!
Nyd billederne ...og tag evt. et kig ind på hjemmesiden



Selveste Hr. Erik Frost Frederiksen

Sommerhuset var bestemt af de bedre...pyfh, hvor var det dejligt!!!


Og så ELSKER jeg Vesterhavet ...
- luften derovre gør så godt :0)

16 kommentarer:

  1. Hej Lotte.
    Kanon billeder fra Vesterhavet.
    Utrolig flotte sandskulptur - jeg mener at det er der hvert år.
    Dejligt når nogle giver sig tid til at fortælle "historien bag det".
    Ha´en god tirsdag aften.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
  2. Det var dog en fantastisk oplevelse. Tak for historien (og billederne).

    SvarSlet
  3. Dejligt at du får lidt hygge og afslapning, og samtidig noget skønt at kigge på.

    SvarSlet
  4. Hej Hanne Bente :0)
    Tak søde - og jo, det er 9 år det afholdes i Søndervig. Jeg anede ikke eksistensen af den - men fik godt nok en fantastisk oplevelse ud af, at se det mens skulptørerne arbejdede. Det er utroligt, så detaljeret det hele er og man undres...gør man!
    Han fortalte i øvrigt meget mere...bl.a. at der var kommet 4 ægteskaber og 2 børn ud af det *griner* Altså skulptørerne imellem, der havde forelsket sig...Så jo, han ville gerne dele ud og det var dejligt!
    Stort knus og kram

    Hej Eva :0)
    Selv tak - jeg vil også gerne dele videre, når jeg møder spændende mennesker på min vej. Og så er det altså bare guld, når man støder på sådan én :0)
    Stort knus og kram herfra

    Hej Dejlige Di :0)
    Ja, det var faktisk dejligt at "komme a Øén" for en stund og se noget andet. Har jo dappet rundt hernede i det sy´fynske i uendelig lang tid og at komme tilbage til det jyske og især det vest på gør godt i sjælen. Jeg er så taknemmelig for, at de inviterede og jeg sagde JA prompte - trængte i den grad :0)
    Stort knus og kram til dig fra mig

    SvarSlet
  5. Dejlig fortælling - jeg er vokset op med vesterhavet, og har derfor også stiftet bekendtskab med skulpturerne flere steder. Im-po-ne-rende. Kh Hulemor

    SvarSlet
  6. Hej Hulebo :0)
    Århh, så ved du om nogen, hvor godt Vesterhavet gør for sjælen, hvor smukt og barsk naturen er - det fås ikke andre steder. Er selv vokset op i Herning og er kommet ved Vesterhave op igennem livet og jeg elsker det!!
    Det er virkelig imponerende med de skulpturer - især at de kan lave det så detaljeret - som første foto med munden/tænderne - ja, faktisk ALT!
    Tak for dit indlæg Hulebo!
    Knus og kram

    SvarSlet
  7. Hold da op hvor er det fantastisk! kan godt forstå du kiggede en ekstra gang:-)og dejlig historie oven i købet. Knus:-)

    SvarSlet
  8. Det er godt nok helt vildt, at det er lavet i sand. WOW for en oplevelse!

    SvarSlet
  9. Det er da fuldstændig fantastisk, gad jeg godt at se. Må med skam indrømme at jeg kun har været ved Vesterhavet én eneste gang, men husker endnu de enorme kræfter naturen udviste.
    Og tænk at du mødte Pusles far. Det var den eneste af mine dukker jeg ikke klippede skaldet. Lyder til at det har været en dejlig afslappende og indholdsrig tur. Fortjener du også i den grad.
    Knus og kram

    SvarSlet
  10. Hej Søs :0)
    Du kan tro jeg spærrede øjnene op, man tror jo ikke det er muligt at lave sådan noget i sand, men hold nu op, hvor er de dygtige og mange af dem lever af, at rejse rundt i verden og deltage i sådanne "sandfestivaller". Utroligt ikke ?
    Stort knus og kram til dig

    Hej BS :0)
    Ja, det er VILDT ikk... nej, det er faktisk mere end vildt og en kæmpe oplevelse at kigge på, så skulle du komme på de kanter, er det bestemt et besøg værd :0)
    Stort knus og kram til dig

    Hej Nete :0)
    *Nete jeg sidder og skrubgriner* over, at din Pusle overlevede saksen - for det gjorde min nemlig ikke. Hvad er det for noget med os piger - vi leger og leger med de dukker og når vi bliver lidt ældre, så skal de skisme klippes alle sammen...ha, ha, ha. Jeg husker min farmor havde taget en rigtig spansk dukke med hjem fra en rejse til Mallorca - med laaaaangt sort hår...pyfh, hvor blev hun gal, da jeg klippede det hele af...(kan jeg i øvrigt godt forstå hun blev, jeg fortrød nemlig -men det var jo for sent) :0))
    Ja mødet med Erik var bestemt en oplevelse og især at han havde så meget historie bag sig - og vi som troede, han bare var sådan en "du kender godt typen ikk".... en sniger :0))
    Det var dejligt at gense Vesterhavet - du må gøre dig selv den tjeneste at tage derover mindst én gang til, det er så skønt derovre.
    Og jo, jeg trængte godt nok til at opleve noget andet, så jeg er venneparret evig taknemmelig for invitationen.
    Stort knus og klem til dig søde

    SvarSlet
  11. Det er fantastiske kunstværker. De findes også på Falster. For nogle år siden fulgte vi opførelsen af alle skulpturerne. Jeg syntes det var lidt synd, hvis de pist, forsvandt i løbet af få dage, når de har været uger om at opføre dem. Jeg talte med nogen af kunstnerne, og de sagde de let kunne stå måneder, så vi holdt øje. Det synes jeg er lige så fantastisk.
    Vesterhavet er dejligt, men mest om sommeren, om vinteren er det for barsk for mig, til at bo der, men et besøg er helt fint :-)

    SvarSlet
  12. Det gør jeg også, der findes (næsten) ikke noget bedre (altså end Vesterhavet)! Sådan en travetur i efterårsstorm langs vandkanten kan virkelig rykke noget rundt på ens tanker.

    Hej, din skønne qvinde!
    Nu er jeg opdateret med hvad der er sket i din verden gennem de sidste par måneder og jeg skal da godtnok love for, at du har været ude på de helt vilde vover, pyha.

    2 x lige-før-besvimelse under "The Wall", Lotte, det kan man altså ikke (gudskelov, at der ikke skete noget alvorligt med dig). Jeg har hele mit voksenliv været i stand til at skabe utrolig opmærksomhed omkring mig, ved at besvime her, der og alle vegne (uden at have været igennem den ommøblering, som du har bag dig). Så jeg kan fint sætte mig ind i hvordan pokker du har følt dig.

    En ny babyfødsel, åh nej hvor er de altså bare så vidunderlige....og pyha, den lille skat, der blev reddet på målstregen. Godt, at de har 9 liv, de små tingester.

    Du skriver om CoA, jeg tror desværre aldrig jeg har været i din butik. Men tidligere, altså før 2000, da kom jeg af og til i Svendborg og eeeeelskede byens forretninger, de var bare helt specielle i forhold til hvad jeg var vant til opppe i det nordjyske. For søren, hvor kunne jeg da have brugt mange penge i forretninger der lignede CoA.

    Det er helt vildt utroligt, hvad de kan lave ud af sand....altså sådan sand. Jeg er godt klar over, at det ikke lige er sand fra vore danske kyster de bruger, men alligevel, det er fuldstændig vildt med de kunstværker.

    Nå, mon ikke det var det for denne gang.
    Knus til dig deroppe nordpå. Pas nu godt på dig selv, ikke noget med at rende rundt og spille stærk m/k. Men det er vildt godt, så godt det går med gebisset.

    SvarSlet
  13. Det var dog et enormt langt svar, jeg har fået skrevet til dig. Gad vide om jeg får minus point for det ☺.

    SvarSlet
  14. SÅ imponerende !! Og på en måde et værre spild. Hvorfor lave sådanne kunstværker i et materiale, som om kort tid er borte ?... men det er nok en del af kunsten.

    Det var da en begivenhedsrig dag, som I fik jer. Bare jeg også lige var kommet forbi !!

    SvarSlet
  15. Har set dem flere gange. De er helt fantastiske.
    I det hele taget er vesterhavet og Søndervig helt fantatiske. Dejlige billeder. Dejlig historie.

    Tina

    SvarSlet
  16. Hej Pia :0)
    Ja, hvis de kun kunne holde 1 uge eller mindre, ville arbejdet næsten være spildt - men som du skriver, kan de stå i månedsvis (bliver holdt våde)- og heldigvis, for så kan de nydes til fulde.
    Det er barsk ovre ved Vesterhavet og jeg ville heller ikke ønske at bo derovre, men besøge det gør jeg gerne, det har sin helt egen væsen :0)
    Stort knus og kram

    Hej Annette:0)
    Hvor er det dejligt du er tilbage *smiler* og NEJ, det giver bestemt ikke minus med lange svar - tværtimod - det gir plusser:0)
    Ja, så er du da vist opdateret her på bloggen *skrupgriner*
    Så er vi 2 mht. til at besvime og skabe opmærksomhed - heldigvis ligger mine langt tilbage i tiden og nu som voksen, skal der noget til. Så jeg "ved" hvor træls det er, når andre står og kigger ned på én: "Hva skete der lige der ?" - og man aner bare ikke hvorfor!

    Det er virkelig imponerende med de sandskulpturer - han fortalte, at sandet skal have den rette blanding med ler og når de starter ud, laver de blokke, der er meget hårdt stampet sammen og som holdes våde - sådan bygger de op ad flere gange indtil højden er der - og så kan skulptørerne gå i gang. Godt at de kan stå i månedsvis og bringe glæde :0)

    Du har fuldstændig ret - Vesterhavet i sit efterår, kan virkelig gøre noget ved ens tanker - jeg elsker det lige så meget som dig.
    Jeg vil/skal forsøge at passe godt på mig selv - har ikke flere tunge projekter i år (Øv altså).

    Sender mange knus og varme tanker til dig dernede i det skønne Holland!

    Hej Frøskuffen - og VELKOMMEN til :0)
    Imponerende JA, spild - nej, for de kan nemlig stå i månedsvis (festivallen stopper først sidst i oktober) og han regner jo med, at der kommer over 100.000 besøgende - der skal jo tjenes penge *griner* - og til næste år, laver de nye over et nyt tema :0)
    Det er absolut et besøg værd, hvis du skulle komme på de kanter!
    Stort knus og kram

    Hej Tina :0) - velkommen til!
    Tak for dit søde indlæg - ja, både skulpturerne og stedet derovre er ubeskriveligt. Dejligt at dele med andre, der har set skulpturerne :0)
    Stort knus og kram

    SvarSlet