torsdag den 17. marts 2011

Snart farvel til...

- det ansigt, jeg har båret rundt på i 44 år.

Om 11 dage bliver mit ansigt og profil ændret for altid. Det er slut med min spidse lille hage og forhåbentlig også den "sure" mundvig kaldet: Musculus levator anguli oris - på latin (dahm, I´m good :0)

Jeg var hos Tandlæge Rank i tirsdags. Der blev taget aftryk til skinne, tygget i forskellige slags voks og røntgen. Rank udarbejder nu det materiale kæbekirurgerne skal bruge under operationen. Jeg er mest spændt på profiltegningen - der vil jeg nemlig kunne se min "nye" profil inden operationen og DET er spændende.

Ved dagens tandlægekontrol hos Kaspar blev der taget nye fotos af tænderne, smilet m.m. Og jeg så de "gamle" fotos fra FØR. Der er godt nok sket meget. De øverste er næsten rykket ½ cm op og ud - det er lidt vildt.

Der blev drøftet, fortalt og berettet om det, jeg har i vente og så fik jeg lov at se fotos af, hvordan slutresultatet KAN komme til at se ud.

A´men -  musculus levator anguli oris kom helt op i det omvendte felt. Tænk sig, at man kan komme til at se SÅ flot ud - i hvert fald, når det gælder tænderne :0)

9 kommentarer:

  1. Wow nu er det tæt på. Du må være spændt. Er glad på dine vegne. Glæder mig til at se nye Lotte - jeg kan nu også godt lide nuværende Lotte♥ Knus til dig smukke!

    SvarSlet
  2. Det er altså lidt stort det der, at få omstruktureret sit ansigt. Du er modig Lotte. Jeg ved der ligger mere end mod bag, men alligevel. Held og lykke

    SvarSlet
  3. Hold da op, det må være spændende, men også grænseoverskridende.
    Held og lykke.

    SvarSlet
  4. Hvis det kun var p.g.a. udseendet, så ville jeg godt kunne leve med det ansigt du har, hvis det var mig :-)
    Det er til at se en ende på pinslerne, selvom der nok også kommer efterveer, af operationen, men de smerter ved man jo vil komme.

    SvarSlet
  5. Håber ikke du får for mange smerter. Min mand har været igennem det samme, det var en hård tid med masser af lagkager og blendet mad, men der kom et godt resultat ud af det.
    Held og lykke med projektet.

    SvarSlet
  6. Hej Tina :0)
    Ja, det er tæt på nu og jeg glæder mig utrolig meget til, at det er overstået. Godt nok, er det ikke afslutningen på min tandrejse, men det er bestemt et stort skridt i den rigtige retning.
    Knus

    Hej Prophecy :0)
    Du har ret - det er "stort" at få ændret sit ansigt og jeg har ingen anelse om, hvordan det vil påvirke mig psykisk bagefter. Det eneste jeg kan forholde mig til er, at der er ingen anden mulighed end at gennemgå operationen, for at komme en tålelig løsning nærmere.
    Knus

    Hej Kirsten :0)
    Det ER grænseoverskridende, men jeg håber på det bedste.
    Knus

    Hej Pia :0)
    Tak (rødme). Jeg tror ikke engang det er operationen der bliver værst - jeg tror sidste etape bliver den sværeste. Selvom jeg forventer smerter efter operationen, så virker det ikke så voldsomt, som det der skal ske bagefter med implantater og uendelig mange timer i tandlægestolen - gid jeg kunne "sove" fra den del af rejsen :0)
    Knus

    Hej Høneballehaven :0)
    Ja, så har du jo være øjenvidne til den omgang jeg også skal igennem. Jeg håber også mit resultat bliver godt. Jeg tror lige, jeg napser ideen med lagkage :0) så jeg ikke taber for mange kilo undervejs.
    Knus

    SvarSlet
  7. Hej Lotte

    sad lige og ledte på nettet vedr kæbeoperationer, fandt din blog og har læst det hele fra enden til anden med til kæbeoperation..
    Jeg ville se om jeg kunne finde ud af hvad der egentlig skal foregå når jeg selv skal det igennem efter sommerferien 2012.. jeg skal både opereres i over og underkæbe og har fået af vide det vil tage ca 8 timer og skal også ha warfer osv..
    jeg har haft bøjle på i halvandet år nu (togskinner) og mine tænder er næsten helt lige, men jeg har underbid og min overkæbe var for lille så har for et år siden fået en mindre operation i overkæben hvor de skulle udevide den med 1,5 cm. Derudover har jeg fået hevet 4 visdomstænder og 1 tand i undermunden ud..
    Jeg er bare så pokkers nervøs for næste operation, husker tydeligt hvor dårligt jeg havde det sidst, ikke at der var mange smerter, men kvalmen var ulidelig og det at komme hjem og skulle leve på protein drikke, føj siger jeg bare, derudover fik jeg utrolig mange smerter i kæbe musklerne og var ved at gå til over jeg ikk kunne ´børste tænder, men nu har jeg set videoen med ren mund og jeg vil klart benytte mig af dette.. og så det med at være følelsesløs, det tog mig ca 8-9 mdr før jeg kunne mærke min mund ordenlig igen selv om det kun var overmunden de havde skåret i, det var møg ubehageligt og var ved at blive bange for om følelsen overhovedet kom tilbage.

    Det er rart at kunne læse med her og forberede sig lidt på forløbet, ikke at jeg skal ha lavet nøjagtig det samme som dig, men jeg har nu lidt at kunne forholde mig til mht forløbet efter..

    vil lige høre om du har fået de røngten billeder af din tandlæge og om alle de billeder der er taget af dig er noget du selv har taget, ville rigtig gerne have før og efter både i alm billed og røngten men ved ikk om det koster kassen at få med hjem når det hele er overstået..

    og hvor lang tid gik der fra du var opereret til du kunne gebærde til rundt fysisk og var energisk igen, har en datter som er 4 på det tidspunkt jeg skal opereres, og jeg har bare ingen idé om hvor længe der vil gå før man er "normal" igen..

    Jeg takker for at kunne læse med på din blog, og derudover vil jeg bare sige det er nogle utrolig skønne katte du har, billederne af de små killinger går lige i hjertet

    Hilsen C. Jensen

    SvarSlet
  8. Hej C. Jensen!

    Jeg er uendelig ked af, at jeg først læser dit indlæg nu - jeg har ikke været på bloggen længe!

    Du har da bestemt også været igennem noget af et forløb.

    Mht. røntgenbillederne fra før og efter operationen, så er det fotos jeg har taget af skærmen på kæbekirurgisk. Jeg fik lov at se dem på computeren og jeg havde mit kamera med - så det kostede mig ikke noget :0) Du kan jo gøre det samme, for det er lidt sjovt at have bagefter.

    Jeg havde fået besked på, at holde mig i ro de første 6 uger efter operationen, men jeg synes nu ikke der gik så længe (ca. 3 uger), så gjorde jeg igen alt som før - men nu dyrker jeg jo ikke motion/træning, så måske man skal passe på der ?

    Jeg tror godt du kan forberede dig på, at der kommer føleforstyrrelser i hage/læber efter operationen - de roder jo rundt ved nerverne og strækker i dem - men det er vist meget forskelligt fra person til person, hvordan man kommer sig.

    Jeg er spændt på at høre, om du nu er igennem operationen - du er mere end velkommen til at skrive og spørg endelig!

    Mange hilsner
    Lotte

    SvarSlet
  9. Hej, var tilfældigt herinde igen, blev opereret i sidste uge d 21 august, var til 1 kontrol idag og fik set røntgen af det der er lavet og var meget overrasket over jeg havde fået 6 skinner og 12 skruer sat fast inden under huden, troede kun de skukle bruge 2 plader i hver side.. men alt i alt er det hele gået forrygende. Det var godt nok en barsk omgang det tog 5-6 timer og var 6 timer om at komme sådan noglenlunde til mig selv og derefter sov jeg yderligere 12 timer før jeg kom helt til mig selv og kom ud af sengen..

    jeg var overraskende lidt hævet sagde de og idag til konrtol sagde de det så super godt ud, har næsten fået følelsen i ansigtet tilbage og idag skriver vi d 29 august så det er gået stærkt, det eneste sted jeg er følelsesløs lige nu er tilvenstre for næsten og venstre side af næsen sådan en område på 5-6 i dia.. men de siger det går væk stille og roligt.. spiser allerede alm mad, dog hvor det er most eller skåret godt ud så jeg ikk skal tygge sammen, det må jeg jo ikk de næste 5 uger endnu..

    var super nervøs for det hele, og anede ikk hvad jeg skulle vågne op til.. de første 5 dage var rigtig slemme, med spise besvære, sove besvær, mange smerter osv, men nu er det blevet ret meget bedre og kan næsten leve normalt igen
    har fët en skinne på som skal holde mit bid under kontrol i 5 uger den er mød irreterende og giver en del talebesvær, men glæder mig til den skal pilles ud og så er der heller ikk længe til jeg skal have bøjlen af, så har jeg også været nok igennem de sidste 2 år syntes jeg :)

    har du nogle mén efter operationen, tænker bare hvor lang tid det atger i det hele taget at komme sig 110% uden følelsesløshed, og alt muligt andet

    Hilsen C. Jensen

    SvarSlet