søndag den 30. august 2009

"Turn down"


Et begreb jeg netop har stiftet bekendtskab med, efter en veloverstået storbysferie og som har givet anledning til en del grin efter hjemkomsten.

Ferien skulle være god, så Claus havde booket et godt værelse til os på Hotel Hilton i Berlin.
Netop ankommet blev vi sendt op på 6. etage, hvor vi ganske særligt skulle tjekke ind.

I elevatoren stod der: 6. etage "top floor", så Claus havde ret i sin formodning om, at vi ville blive opgraderet.
Kortet kom i døren til værelse 6003 og op gik den. Foran os lå 60 kvm hotelværelse fordelt på 2 etager - stue i underetagen og soveværelse/toilet/bad på 1. salen. Er du SÅ færdig, aldrig har vi da boet så luksusiøst. Behøver jeg at sige mere...nej vel!

Samme aften mødte vi en stuepige på gangen, som kiggede smilende på os og spurgte på tysk/engelsk, om vi var klar til "turn down". Claus og jeg kiggede på hinanden og svarede; "Nein" og undrede os over hun havde spurgt, om vi ville i seng kl. 20.00 - hvem pokker går så tidligt i seng ?

Flere timer senere vendte vi tilbage til hotelværelset og fik øje på et håndklæde, der lå på gulvet foran den side Claus skulle sove i.
"Hvorfor har du smidt et håndklæde på gulvet?" - spurgte Claus.
"Jeg har sku´ ikk smidt noget håndklæde nogen steder", svarede jeg prompte.
"Hvem har så?"
"Jamen, hvor skulle jeg vide det fra ?"
Der havde altså været nogen inde på værelset, mens vi havde været væk - det var lige godt det frækkeste. Skulle vi klage ?
Næste aften skete det igen, denne gang lå der nu et håndklæde på begge sider af sengen og dynerne lå foldet sammen og dannede en spids på midten.
"Hva´faen sker der lige her?" , spurgte vi i munden på hinanden og blev enige om, at vi næste dag ville høre i receptionen, hvorfor der rendte folk rundt på værelset, når vi ikke var der.

GUDSKELOV kom det dog ikke så vidt. Godt puttet under dynerne, lå Claus og læste lidt i hotellets brochure, mens jeg fik hæklet et par omgange og pludselig udbrød han storgrinende: "Turn Down, det er en service de tilbyder topfloor-gæster. De gør klar til nat, ved at lægge håndklæder på gulvet og folde dyneren og gøre klar, så man bare kan putte sig".

Vi knækkede fuldstændig sammen af grin. Godt vi ikke nåede hen i receptionen og fik klaget over deres "udvidede" service.
Og Claus, som er exellent til at fange de sjove begivenheder i tilværelsen, havde selvfølgelig lavet "turn down" til mig, den første aften hjemme i soveværelset.

1 kommentar:

  1. Hej Lotte
    I har da haft det sjovt med det hotelværelse. Det har jeg dog godt nok heller aldrig hørt om før. Udover det havde I vel en fantastisk tur?
    Vi ses. Sonnie

    SvarSlet